Thursday, September 11, 2008

Selamat Beribadah!


Bulan Ramadhan pada kali ini benar-benar menyentuh sanubariku. Seawal 1 Ramadhan, aku diuji Allah. Namun AlhamdulilLah, dengan keberkatan Ramadhan, aku dapat melaluinya dengan tenang. Di bulan inilah kita harus berusaha mendidik diri sebaik mungkin agar 30 hari didikan ini menjadi pakaian kita untuk hari-hari dan bulan-bulan mendatang. Secara psikologinya, manusia itu hanya akan membentuk tabiat dengan penumpuan yang berterusan selama beberapa tempoh masa yang tertentu. Dalam erti kata yang lain, istiqomah menjadikan manusia itu benar-benar mantap.

Kadang-kadang kita tidak terfikir, mengapa ya puasa wajib ke atas kita itu ditempohkan selama sebulan? Tidak seminggu atau setahun? Itulah hikmah yang jarang kita ambil tahu. Tempoh masa lebih kurang sebulan yang Allah berikan kepada kita dalam mendidik nafsu dan ketaatan kepadaNya adalah tempoh masa yang cukup ideal. Selebihnya, istiqomah kita dalam bulan-bulan yang mendatang. Namun kita tertanya-tanya, mengapa setiap Ramadhan perlunya berpuasa wajib? Tidak cukupkah hanya sekali dalam seumur hidup untuk kita mendidik nafsu dan membina ketaatan? Ini adalah kerana manusia itu bersifat pelupa, disamping syaitan yang bersumpah untuk menyesatkan manusia. Maka, nafsu itu perlu dididik kembali, agar mengingati Penciptanya.

Hari ini kesyahduan Ramadhan menyelimuti diriku. Kakak angkat tersayang yang juga sahabat baikku merangkap guruku telah berangkat ke Tanah Suci Mekah bagi menunaikan Umrah. Suatu ketika dahulu, kami bercadang untuk ke tanah suci bersama. Namun, manusia hanya mampu merancang, Allahlah penentu segala-galanya. Belum ada rezeki lagi buatku untuk menjadi tetamu Allah. Sungguhpun jiwa ini meronta-ronta untuk hadir sebagai tetamuNya, namun aku insaf bahawa hanya mereka yang benar-benar layak akan dipermudahkan urusan bagi menerima jemputan dariNya. Semoga Ramadhan ini benar-benar dapat membersihkan diriku dari sifat-sifat mazmumah.

Kak, semoga urusanmu di dalam keredhaan Allah. Adikmu di tanah air sentiasa mendo'akan agar selamat perjalananmu pergi, selamat berada di rantau orang sebagai tetamu Ar-Rahman dan selamat kembali ke tanah air.

"Bermusafir & Berjuanglah"

2 comments:

Unknown said...

salam - semuga ada ruang untuk kita sembang2 disini - semuga MEDIA HUJUNG JARI ini dapat kita manafaatkan sebaik mungkin....

Srikandi Zinnirah Wafaa' said...

InsyaAllah, moga kita sama-sama dapat bertukar-tukar pandangan dan pendapat.