Tuesday, September 30, 2008

Penghujung Ramadhan

Hari ini genaplah sudah 30 Ramadhan. Ini bermakna kita benar-benar telah berada di penghujung Ramadhan. Apabila berkumandangnya azan Maghrib nanti, menjelmalah sudah 1 Syawal. Petanda kemenangan umat Islam di seluruh dunia lantaran berjaya mengekang nafsu di sepanjang bulan Ramadhan. Dan tanpa kita sedari, solat Maghrib, Isya', Tarawikh, Witir dan Qiamullail semalam adalah merupakan solah yang terakhir di bulan al-Mubarak ini. Maka awaslah, dengan musuh-musuh kita yang akan berkeliaran kembali setelah tenggelamnya matahari pada petang ini.

Semalam saya bertarawikh di Rawang, Selangor. Kebetulan ada urusan di rumah ibu saudara saya di sana. Tak sempat nak balik ke KL sebelum berbuka. Pada mulanya saya bercadang hendak bertarawikh di Masjid kawasan Rawang, tetapi disebabkan masa yang terbatas, saya bertarawikh di surau taman perumahan kawasan ibu saudara saya menetap.

Imam di surau tersebut hanya membaca surah-surah pendek sahaja di sepanjang solat sunat Tarawikh, tetapi hati saya benar-benar terasa syahdu. Apatah lagi dengan bacaan do'a yang kedengaran suara imam menangis. Ini ditambah pula dengan linangan air matanya ketika sesi tazkirah. Ya Allah, terasa benar-benar sebak dan hiba. Benar kata adik sepupu saya, bacaan imam ini sedap walaupun dia bukanlah seorang Hafiz. Segalanya membuatkan saya merenung dan berfikir, benarlah sebagaimana janji Allah, Dia akan memberikan kefahaman Agama itu kepada sesiapa yang Dia kehendaki. Semoga kita tergolong di kalangan mereka yang diberikan kefahaman Agama oleh Allah S.W.T.

Pesan imam tersebut, jangan kita abaikan solat sunat Eidulfitri kerana ianya adalah kekecewaan besar Iblis Laknatullah terhadap hamba-hambaNya yang mengerjakannya setelah berpuasa di bulan Ramadhan. Sia-sialah segala tipu daya dan hasutan Iblis Laknatullah berserta kuncu-kuncunya selama tempoh setahun yang sudah, kerana mereka yang mengerjakannya dengan sempurna, dibersihkan oleh Allah dari dosa-dosanya ibarat bayi yang baru dilahirkan. Semoga kita corakkannya dengan amalan-amalan syurga sebagai bekalan kita kembali kepadaNya.

"Bermusafir & Berjuanglah"

No comments: