Friday, September 26, 2008

Pencarian Ketenangan


KETENANGAN... Itulah istilah yang didambakan oleh setiap yang bernama manusia. Tidak mengira keturunan, latar belakang, usia, pangkat mahupun kekayaan atau kemiskinan. Semuanya memerlukan ketenangan dalam diri. Biarpun kadangkala kita melihat seseorang itu berserabut dengan pelbagai masalah atau kerenah, namun pasti jauh di sudut hati kecilnya, dia merindui secebis ketenangan.

Begitulah juga dengan saya. Hanya ketenangan yang mampu membuatkan saya menulis di dalam medan elektronik ini. Tanpa ketenangan, tidak mungkin saya membuat sebarang coretan di sini. Namun, di bulan Ramadhan yang mulia ini, kecenderungan saya menulis adalah di waktu malam hari. Selepas selesai menunaikan solat sunat Tarawikh dan Witir berjamaah di Masjid yang berhampiran, hati saya tergerak untuk menulis sesuatu di sini. Biarpun ianya hanya sekadar peringatan yang telah biasa diketahui umum. Waktu siang, bukan laptop dan blog ini tidak dibuka, tetapi saya tidak mampu untuk menulis. Entahlah, mungkin ketenangan tidak benar-benar dirasai.

Bagaimana ya gambaran ketenangan itu? Em.., persoalan yang sukar dan tidak mungkin dapat saya jawab. Gambarannya hanya dapat dilihat oleh orang-orang yang merasai. Merasai ketenangan tidaklah sukar, malah ianya tidak juga mudah. Ketengan itu hanya akan dirasai oleh orang-orang yang beriman. Tanyalah kepada mereka yang asalnya bukan Muslim. Apakah perasaan mereka setelah menerima Islam? Pasti jawapannya adalah ketenangan yang tidak dapat digambarkan. Hanya mereka yang merasai kemanisannya.

Hakikatnya, sukarkah untuk kita memilikinya? Kembali kepada Pencipta, serahkan diri kita kepadaNya, sujud padaNya di kala insan lain tenggelam di dalam mimpi. InsyaAllah, ketenangan itu akan kita miliki. Kehebatannya akan kita rasai, di dalam sifat Ar-Rahman dan Ar-RahimNya.

Bukan mudah menulis di sini apabila dicermin di dalam diri. Siapalah saya berbanding insan lain. Siapalah saya yang hina ini di sisi Yang Maha Esa. Namun do'a saya, biarlah apa yang saya coretkan menjadi pakaian saya seharian. Semoga ilmu bermanfaat yang dikongsikan bersama adalah tabungan saham saya di akhirat kelak. Juga sebagaimana sabda Rasul tercinta "Sampaikanlah oleh kamu walau sepotong ayat".

Ya Allah, didiklah jiwaku di sepanjang Ramadhan ini, agar dengannya aku menjadi hambaMu yang bertakwa... Aminn...


"Bermusafir & Berjuanglah"

1 comment:

Unknown said...

Frh...

" Solat itu satu cara mendekatkan diri kepada ALlah bai orang yang taqwa. Haji merupakan jihad bagi orang yang da'if. Tiap-tiap sesuatu itu ada zakatnya dan zakat badan ialah puasa. Sebaik-baik jihad bagi wanita ialah mengurus rumahtangga dan suaminya "

Imam Ali
Nahjul Balaghah