Sunday, September 28, 2008

Khusyuk & Detik-Detik Terakhir!

AlhamdulilLah, saya baru sahaja balik dari Tarawikh malam Ramadhan yang ke 29. Ini bermakna, hanya berbaki 1 malam sahaja untuk kita berada di dalam medan fadhilat Tarawikh yang kita sedia maklum sangat hebat pemberian dariNya. Di tempat saya, terdapat 2 orang Hafiz yang mengimami solat sunat Tarawikh. Namun saya sangat suka kepada salah seorang darinya. Bukan sukakan rupa parasnya (wajahnya pun saya tak pernah lihat), tetapi hati saya sangat tertarik kepada bacaan surah di dalam solahnya. Cukuplah dengan dia memulakan dengan surah al-Fatihah, itu sudah memadai untuk saya menitiskan air mata. Terasa benar-benar syahdu. Entah bilakah lagi dapat saya dengarkan bacaan al-Fatihah darinya selepas ini. Saya ingin menjadi sepertinya. Bacaan Fatihah dapat diserap terus ke dalam jiwa dan sanubari, bersatunya hati dengan Pencipta. Di waktu itu, penumpuan sememangnya tertumpu kepada solah semata-mata, InsyaAllah.

Mencari kekhusyukan di dalam solah tidak semudah kita menyebutnya. Tidak semua orang sama kaedah dan caranya. Segalanya bergantung kepada keselesaan masing-masing. Namun para ulama' terdahulu telah meninggalkan kepada kita sedikit sebanyak panduan untuk mencapai kekhusyukan tersebut. Antaranya, sebagaimana yang dilakukan oleh seorang abid bernama Hatim al-Assam. Sebelum bersolah, beliau akan berwudhuk zahir dan batin;


Wudhuk Zahir:-

Sebagaimana biasa iaitu membasuh anggota-anggota wudhuk dengan air.

Wudhuk Batin:-
  1. Bertaubat;
  2. Menyesali dosa yang telah dilakukan;
  3. Tidak tergila-gilakan dunia;
  4. Tidak mencari atau mengharapkan pujian;
  5. Tinggalkan sifat bangga diri;
  6. Tinggalkan sifat khianat dan menipu;
  7. Meninggalkan sifat dengki.

Sewaktu Solah :-

  1. Berdiri dengan waspada dan merasakan sedang berhadapan dengan Allah;
  2. Merasakan Syurga di sebelah kanan;
  3. Merasakan Neraka di sebelah kiri;
  4. Merasakan Malaikat Maut di belakang;
  5. Merasakan seolah-olah berdiri di atas titian 'Siratul Mustaqim';
  6. Menganggap bahawa ia adalah solah yang terakhir;
  7. Berniat dan bertakbir dengan baik;
  8. Fahami makna setiap bacaan dan do'a dalam solah;
  9. Rukuk dan sujud dengan tawadhuk;
  10. Bertasyahud dengan penuh pengharapan;
  11. Memberikan salam dengan ikhlas.

Semoga kita sama-sama mendapat kekhusyukan di dalam setiap solah kita, agar kemanisannya dapat kita rasai.


"Bermusafir & Berjuanglah"

No comments: