Wednesday, May 14, 2008

Hamba Yang Lemah

Sesekali merenung ke dalam diri, terasa diri benar-benar lemah di sisi Allah. Tak punya apa-apa melainkan jasad dan roh yang dipinjamkan. Di kala diri terlupa, terasa bagai diri ini boleh melakukan apa jua tanpa memikirkan Sang Pencipta.

Mengapa ya? Kerana syaitan durjana? Apakah selayaknya syaitan itu yang dipersalahkan? Bukankah sedari kecil kita diajar bahawa syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi kita. Syaitan akan sentiasa menyesatkan manusia dan membawa manusia ke lembah yang hina sebagaimana janjinya sejak Nabi Adam a.s. dicipta lagi. Sehingga kita lupa bahawa nafsu telah menguasai kita. Namun kita dianugerahkan Allah dengan aqal yang bisa menguasai segala-galanya. Tetapi kita seringkali gagal menggunakan aqal tersebut dengan bijaksana. Gagal menggunakan ni'mat Allah sebaik-baiknya.

Sedarlah wahai diri, bahawa kamu akan kembali kepadaNya. Segalanya akan dipertanggungjawabkan. Pilihan terletak di tanganmu sendiri. Jalan ke Syurga atau sebaliknya. Semoga Allah sentiasa memimpin kita...Aminn...

"Bermusafir & Berjuanglah"

No comments: