Wednesday, September 17, 2008

Solah Kita...

Solah? Jarang sekali kita mahu meneliti cara bersembahyang kita. Apakah sudah cukup sempurna dalam meraih syurga Firdaus sebagaimana yang dijanjikan Allah di dalam kalamNya:

"Serta orang yang memelihara solahnya. Mereka itulah orang yang mewarisi (syurga) Firdaus. Mereka kekal di dalamnya."
(Al-Mukminun : 9-11)

Atau apakah kita tergolong di dalam golongan berikut:-

Sabda RasululLah s.a.w : "Berapa banyak orang yang mendirikan solah, tetapi mereka hanya memperoleh penat dan lelah sahaja kerana mereka lalai dalam solahnya."

Saudaraku sekalian, merenung kepada perkara di atas, sering membuatkan saya berfikir. Apakah aku termasuk di dalam golongan pertama atau yang ke dua? Kegusaran ini kadangkala membuat diri ini benar-benar berasa terlalu kerdil di sisi Allah. Siapalah kita tanpa pimpinanNya. Siapalah kita tanpa keredhaanNya. Siapalah kita tanpa rahmat dan kasih sayangNya.

Menyedari akan hakikat ini. Marilah kita sama-sama koreksi kembali bermula peringkat pengambilan wudhuk kita lagi. Kadangkala kita memandang remeh akan perkara ini, hakikatnya ia adalah salah satu penentu kesempurnaan solah kita. Seterusnya setiap pergerakan solah kita, diikuti bacaan-bacaannya. Semoga segalanya diterima di sisi Allah.

Mengapa solah itu difardhukan kepada kita sebanyak lima waktu sehari semalam? Pasti ia memiliki hikmah-hikmahnya yang tersendiri. Namun kita lalai dalam memerhatikannya. Mengungkap persoalan ini, eloklah kiranya saya mencadangkan satu buku untuk bacaan kita bersama. Hakikatnya, persoalan solah ini boleh diselidiki daripada pelbagai buku yang ditulis oleh Ustaz-Ustaz atau mereka yang fakih dalam agama di luar sana. Kita bebas mencari dan meneliti. Namun buku yang ingin saya cadangkan ini adalah merupakan karya terakhir Ulama' tersohor iaitu Allahyarham Dato' Haji Ishak Baharom (bekas Mufti Negeri Selangor) yang berjudul : "Solat & Keajaibannya".

Bersamalah kita memperbaiki mutu solah kita bersempena dengan bulan Ramadhan yang dipenuhi dengan Rahmat ini. Semoga ianya mampu mengangkat darjat kita di sisi Allah, dan tergolong dikalangan penghuni Syurga Firdaus. Semoga Allah mengampunkanku di atas kelalaian dan kelemahan solahku selama ini...

"Bermusafir & Berjuanglah"

No comments: