Tuesday, September 23, 2008

Perhitungan Syahdu !


Hari ini merupakan hari ke 23 kita berada di dalam bulan Ramadhan. Telah 23 hari kita melaksanakan ibadah puasa yang diwajibkan ke atas hambaNya yang bergelar Muslim di setiap kedatangan Ramadhan. Ini juga membuktikan bahawa kita telah berada di malam Ramadhan yang ke 24. Antara 10 malam terakhir Ramadhan, yang di dalamnya dihadiahkan dengan malam Lailatul Qadar. Mungkinkah di waktu saya menulis ini, malam itu telah berlalu? Namun itu bukanlah persoalannya. Malam itu hanya akan disedari oleh hamba-hambaNya yang benar-benar terpilih. Namun bagi mereka yang tidak mengetahui dan tidak pasti, teruskanlah perjuangan hingga ke saat yang terakhir, sebelum Ramadhan melabuhkan tirainya.

Hari ini, di dalam sesi tazkirah setelah selesai rakaat yang ke 4 dalam solat sunat Tarawikh di tempat saya, ustaz yang memberikan tazkir tersebut telah menyentuh tentang penghujung Ramadhan. Bagaimana para solihin dan wali-wali Allah menangis. Mereka menangis lantaran perpisahan yang semakin hampir dengan bulan yang penuh berkat ini. Bulan yang digandakan setiap kebajikan dan diampunkan sekalian hamba yang bertaubat. Bulan yang di dalamnya memiliki malam yang teristimewa, malam Lailatul Qadar. Mereka bimbang, apakah dapat mereka temuinya pada tahun yang akan datang? Namun, hanya Allah yang Maha mengetahui.

Bagaimana pula dengan kita? Kebanyakan dari kita merasakan kegembiraan lantaran sudah begitu hampir dengan Idulfitri. Selepas ini tidak perlu lagi menahan perut untuk berlapar. Yang merokok, selepas ini boleh menyedut asap rokok seperti jadual biasa. Dan yang paling menyedihkan, perbuatan-perbuatan maksiat disambung semula. Tidakkah kita berasa hairan terhadap diri kita sendiri? Apakah kita ini hipokrit terhadap Allah? Mengapa segala amalan-amalan negatif tersebut dapat kita kawal selama sebulan di bulan Ramadhan, tetapi kita tewas seawal di pagi Syawal?

Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim... Kau didiklah hati-hati ini di dalam sisa masa Ramadhan yang ada ini untuk kami terus istiqomah sebagaimana istiqomahnya kami di bulan RamadhanMu. Kau jadikanlah kami sebagai hamba yang malu kepadaMu. Kau pimpinlah kami dalam menundukkan nafsu yang tak pernah puas. Redhailah kami & hindarilah kami dari hasutan syaitan yang direjam. Amiin Ya Rabbal A'lamiin...

"Bermusafir & Berjuanglah"

No comments: