Friday, October 24, 2008

Halal (Bahagian 1)


HALAL...




Satu istilah yang sangat mudah disebut. Ramai yang mengetahui akan istilah ini, tidak kurang yang membincangkan dan kadangkala diperdebatkan. Namun hakikatnya, ianya telah lama disebut oleh Allah di dalam Al-Quran malah di dalam Hadis RasululLah s.a.w.

Berapa ramai ye yang peduli tentang perkara ini? Mungkin ramai, tetapi masih sangat ramai yang tidak ambil peduli. Kita tidak bicara tentang mereka yang bukan Islam. Kita berbicara tentang mereka yang mengucapkan dua kalimah syahadah setiap hari. Paling kurang, sembilan kali sehari kalimah itu terungkap dari bibir mereka yang bernama Muslim. Mereka yang membaca Al-Quran, berpuasa di bulan Ramadhan serta mengeluarkan zakat.

"Sesungguhnya yang halal itu nyata dan yang haram itu nyata dan barang yang ada di antara keduanya adalah syubahah yang hampir dengan haram" (mafhum hadis).

“Wahai manusia makanlah daripada apa yang Kami berikan di muka bumi ini yang halal lagi bermutu dan jangan sekali-kali kamu mengikut jejak langkah syaitan kerana syaitan itu musuh yang nyata." (Surah Al-Baqarah ayat 168).

Terang dan jelas apa yang terkandung di dalam Al-Quran dan Hadis tentang tuntutan agar kita menitikberatkan persoalan halal dan haram ini. Berikut disenaraikan apakah yang dimaksudkan oleh Al-Quran tentang konsep halalan toyyiba (halal lagi baik) :-

1. Punca makanan - kebanyakan Non-Muslim menganggap hanya khinzir makanan yang haram dalam Islam sedangkan yang haram dimakan termasuk binatang yang bertaring, binatang yang hidup dua alam dan binatang yang jijik seperti cicak dan sebagainya.

2. Kaedah penyembelihan haiwan- Masyarakat bukan Islam tidak tahu konsep penyembelihan haiwan dalam Islam memerlukan penyembelih beragama Islam.

3. Pengurusan dan pemerosesan - membabitkan konsep bersih dan suci. Tempat penyimpanan dan pemerosesan terhindar dari sebarang najis dan tidak bercampur dengan bahan-bahan yang haram.

4. Pengangkutan dan tempat penyimpanan tidak boleh bercampur dengan barangan yang haram seperti khinzir dsbnya seperti yang dilaporkan dalam akhbar beberapa hari lalu kontena yang bercampur daging babi dengan ikan.

5. Penggunaan ramuan atau ingredien- bahan ramuan atau sumbernya hendaklah halal seperti tidak bercampur minyak binatang yang tidak halal, alkohol atau bahan yang memudaratkan kesihatan seperti MSG dll.

6. Peralatan/utensil dapur - tidak boleh bercampur dengan tempat memasak barangan haram seperti khinzir dll termasuk pinggan mangkuk sudu garfu dll.

Dalam perkara ini, penyelesaian paling mudah adalah dengan cara kita mendapatkan sesuatu makanan itu dari sumber-sumber yang kita tahu dan yakin akan pengeluarnya. Jika kita lihat di luar sana, banyak alternatif telah diwujudkan oleh mereka yang menyedari akan peri pentingnya darah daging yang tumbuh subur akibat dari pemakanan ini. Selebihnya terserah kepada kita untuk memilih dan menilainya. Bukankah api neraka itu akan membakar terlebih dahulu tubuh badan yang dagingnya terhasil dari sumber-sumber yang haram... Tepuk dada, tanyalah iman.

"Bermusafir & Berjuanglah"

No comments: