Wednesday, August 1, 2007

Jangan Berbangga Dengan Keturunan

Imam Ibnul Wardi menasihati anak-anak & muridnya:-
Jangan engkau mendabik dada sambil berkata: "Nenek moyangku begini-begini kehebatannya". Tetapi harga diri seorang pemuda itu, apa yang telah dihasilkannya sendiri?
Seseorang boleh menjadi pemimpin bukan berdasarkan warisan dari bapanya. Bukankah karat tembaga itu boleh hilang disebabkan dilebur.
Bukankah bunga mawar yang harum itu tumbuh di celah-celah duri yang banyak!. Dan bukankah bunga narjis yang harum itu tumbuh di celah-celah busuknya bawang!.
Walaupun demikian, aku tetap bersyukur kepada Allah bahawa aku dari zuriat Sayyidina Abu Bakar as-Shiddiq r.a.
Sebenarnya harga diri seseorang itu bergantung kepada kemampuannya. Kalau banyak maka banyaklah, jika sedikit maka sedikitlah.
Keterangan
Jangan sekali-kali kita berbangga dengan nasab atau keturunan, kerana yang demikian itu bukan hasil dari usaha kita. Nilai diri bergantung kepada usaha dan kepandaian sendiri. Banyak usaha kita maka tinggilah nilainya dan begitulah sebaliknya.
Berapa banyak pemimpin dunia yang lahir bukan dari keluarga bangsawan, tetapi hanya dari keluarga biasa. Bahkan kalau ada kesungguhan yang luar biasa, walaupun kita dari keturunan yang dipandang rendah oleh orang lain, namun pasti kita akan dapat mencapai ketinggiannya. Itulah jati diri kita. Bukankah kita melihat bunga yang indah itu letaknya di tengah-tengah duri yang tajam. Dan bukankah bunga narjis yang harum itu biasanya tumbuh di celah-celah kebusukan bawang.
Ya, keturunan yang baik itu merupakan satu keistimewaan tetapi bukan untuk dibanggakan. Ia merupakan satu hadiah tambahan, bukan punca penilaian.
"Bermusafir & Berjuanglah"

No comments: